Rzemieślnicze pozycjonowanie produktów – trend w marketingu
Co sprawia, że klient kupuje produkt A, a nie produkt B, gdy wybiera spośród podobnych do siebie wyrobów? Na decyzje konsumenckie ma oczywiście wpływ wiele czynników, jednak jednym z istotniejszych jest pozycjonowanie marki, a zatem wartości i emocje, z jakimi jest związana. W ostatnich latach można zaobserwować nowy trend – rzemieślnicze pozycjonowanie produktów. Na czym on polega, dlaczego działa i jak je wykorzystać? Wyjaśniamy.
Produkty rzemieślnicze, czyli jakie?
Rzemiosło to, zgodnie ze słownikową definicją „wytwarzanie ręczne, przy użyciu prostych narzędzi, przedmiotów codziennego użytku (…)]. Można więc powiedzieć, że produkty rzemieślnicze to takie, które są z założenia wytwarzane „jak dawniej” – na podstawie tradycyjnych receptur i metod znanych od wieków.
Warto jednak pamiętać, że nie oznacza to, że gdy dany produkt jest rzemieślniczy, nie może powstawać z wykorzystaniem nowoczesnych maszyn i innych technologii. Gdyby pod uwagę wziąć towary FMCG, ot choćby piwo kraftowe czy lody tradycyjne, ważniejsze są:
- niszowy charakter procesu wytwórczego,
- unikanie produkcji na bardzo dużą skalę,
- stosowanie naturalnych składników oraz metod konserwacji czy pasteryzacji, zamiast rozwiązań chemicznych.
Można więc śmiało powiedzieć, że określenie „rzemieślniczy” jest w oczach konsumentów łączone z innymi, podobnymi określeniami, np. takimi jak „tradycyjny”. Dziś te przymiotniki są nacechowane pozytywnie i pozwalają markom na rozwijanie swojego potencjału – zarówno w obszarze wizerunkowym, jak i sprzedażowym.
Dlaczego pozycjonowanie produktów i marek na rzemieślnicze działa tak dobrze?
Jak pokazują badania przeprowadzone przez SW Research na zlecenie firmy Wawel:
- 61% osób chętnie sięga po produkty rzemieślnicze z uwagi na tradycyjny proces produkcji i sprawdzone receptury,
- ponad 50% badanych jest skłonna zapłacić za wyroby rzemieślnicze więcej niż za te, które nie mają takiej cechy,
- 64% procent badanych wiąże rzemieślniczość towaru z jego wysoką jakością,
- 68% docenia w produktach rzemieślniczych to, że stoją za nimi konkretni ludzie oraz miejsca pracy.
Co jeszcze ciekawsze, największym uznaniem produkty kraftowe cieszą się wśród najmłodszego pokolenia, czyli konsumentów do 24. roku życia. Jak zatem widać, jest to trend wznoszący w marketingu, a potrzeba konsumentów związana z pojawianiem się na rynku takich właśnie wyrobów jest coraz wyraźniejsza. Z czego się ona bierze?
Odchodzenie od globalnych trendów
Jeszcze kilka lat temu największe światowe marki były na szczycie popularności. Dziś nadal tak jest, a produkty znane na całym świecie na pewno długo nie stracą pozycji liderów. Jednak młodsze pokolenia nie zachwycają się już tym, co powszechne i dostępne wszędzie. Szukają unikalności i czegoś, co jest niecodzienne, a zarazem bardziej autentyczne. Te wymogi spełniają właśnie produkty rzemieślnicze. Zazwyczaj są niszowe – trudniej dostępne lub tylko na konkretnym obszarze – a co za tym idzie: bardziej pożądane.
Powrót do natury
W kontrze do poważniejszych zmian klimatycznych i dynamicznego rozwoju nowoczesnych technologii, współczesne społeczeństwo coraz bardziej skłania się ku naturalnym rozwiązaniom. Widać to doskonale m.in. na rynku kosmetycznym, gdzie przymiotnik „naturalny” stał się jednym z najmodniejszych, a sprawdzanie składu produktów oraz etyczności ich wytwarzania – oczywistością.
Można to również przełożyć na inne obszary, bardziej związane z kraftowym światem. Rzemieślnicze piwa czy lody najczęściej powstają bez sztucznych dodatków, z coraz większą dbałością o jakość składników oraz ich „czystość”. To przekonuje nowoczesnych odbiorców.
Nastawienie na indywidualizm
Dziś konsumenci nie zawsze chcą mieć to, co mają inni. Znacznie ważniejsze jest szukanie unikalności. To dlatego zwraca się np. większą uwagę na designerskie i niecodzienne opakowania produktów – często wykorzystywane właśnie przez marki pozycjonujące się na rzemieślnicze – a także na unikalne właściwości wyrobów.
Patriotyzm lokalny i regionalny
W Polsce, po latach „zachłyśnięcia się” dobrami z Zachodu, przyszedł czas na powrót do tego, co powstaje lokalnie. Ze składników, które są dostępne na wyciągnięcie ręki. Często niedoceniane, a pełne niezwykłego smaku czy właściwości. Widać to szczególnie w branży FMCG, ale także w szeroko pojętej gastronomii. W ten trend również świetnie wpisują się produkty rzemieślnicze.
Tworzysz wyroby rzemieślnicze? Wykorzystaj ten fakt w swoim marketingu i wyróżnij się na tle konkurencji!
Jeśli jako producent tworzysz swoje wyroby metodami rzemieślniczymi, pozycjonowanie marki w tym kierunku może być najlepszą decyzją. Zastanawiasz się, jak osiągnąć taki efekt? Potrzebujesz przede wszystkim systemu identyfikacji wizualnej, który jasno przekaże ten komunikat oraz wartości, jakie powinny być kojarzone z Twoim brandem.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w jego wykreowaniu, zgłoś się do naszej agencji brandingowej. Pomożemy Ci wypracować unikalny komunikat, który zmieni postrzeganie Twojej marki przez konsumentów.
< powrót